November 23, 2013

Step by step Apam Polkadot

Assalamualaikum...
Resepi n step by step berapodot ni dedicated untuk anak sedara aku yg shomel...aqilah yang teringin sgt nk membuatnya..sorry lambat sgt baru maksu nak wat tuto ni..he..he..jgn marah yeee... *___*
juga pada sape2 yg nak ikut cara saya..silakan...Sharing is caring kan???


Resepinya Apam Polkadot 
Bahan-bahannya

Papercup
Acuan lompang
Piping bag

3 biji telur ( dari peti sejuk )
220 gm Gula
1 1/2 sudu metrik Ovallete ( pastikan yg halal ye...)

*** Masukkan ke3 bahan di atas dgn mixer dgn kelajuan maksima...pastikan tepung tu akan jadi bertanduk ( softpeak) bila kita angkat ke atas adunan tu dia x meleleh dia akan melekap tegap di cangkuk mixer tu...alah lebih kurang cam kt gambo tu...
tepung tu je yg bertanduk...jgn ko plak yg kuar tanduk..haaaa enkauuu....^____^

250 gm tepung gandum
160 ml susu cair
3 sudu besar baking powder
1/2 sudu teh esen vanilla

 160 ml susu cair

 250 gm tepung gandum yg diayak bersama 3 sudu teh baking powder




Masukkan 1/2 sudu teh esen vanilla ( untuk kurangkan bau telur)




 Masukkan pewarna pilihan ke dalam adunan...

 Paduan hijau kuning...kedah..kedah pantang kalah...he he..tetiba laks kuar lagu semangat negeri kedah..

 Dah ready masuk lam piping beg..bukan pe senang nak memicit dlm papercup ...supaya x sememeh..

Ini Filling strawberry..( Ikut le korang nak filling ape..kalau aku..suka filling coklat...ermmmm yummy )        ini permintaan kastemer nak strawberri je..




Masukkan adunan separuh..pastu taruk filling di tengahnya..ikut le nak letak byk mana..kalau aku nye style..gigit belah manapon terasa fillingnya..baru puas hati..ye dak..???




  • Picitkan lagi adunan yang sama warna sehingga ¾ penuh.Kemudian dot dot kan dengan warna pilihan.
  • Kukus didalam kukusan yang telah dipanaskan selama 10-15 minit.