June 5, 2013

Angah...n Spaghetti....

Assalamualaikum,,,

Act spaghetti ni dah lama aku buat,,,baru hari ni teringat nak upload gambar n baru hari ni berpeluang nak menjengah ruangan Chimika Sayang ni...dek kesibukan dengan macam2...dan yang lebihnya melayan perasaan lah kan...dek...macam-macam yang melanda sejak akhir-akhir ini,,,,

Salah satunya anak aku yang no 2 si Angah..kan aku penah cite dia menghidapi penyakit alahan kepada protein...@ 3HO ISOBUTYRIC ACIDURIA....
baru-baru ni 31 May 2013 Jumaat yang lepas..penyakitnya telah menyerang kembali....setelah sekian lama x muncul...last  sekali penyakitnya datang pada 31 Ogos 2012...kira lama le jugak hampir 9 bulan...Sejak dari tahun lepas kekerapan penyakitnya tu kerap..anngaran dalam setahun ade la 3 @ 4 kali...tahun lepas paling teruk dalam 1 bulan  2 kali dia kena.....bulan Ogos 2012.. 1 Ogos n 31 Ogos penyakitnya menyerang...
 Ya Allah...Sedih sangat dengan keadaan dia time penyakit tu datang...

Keadaannya macam penyakit sawan ...abis badan dia akan kejang sebelah....Allahu Rabbi...Sebagai ibu ayah...yang melihat keadaanya acap kali..rasa x tertanggung azabnya..tambah le plak dia yang mengalaminya...Sedih ...Usah dicerita...tapi ye lah sabar jelah.. Setiap di dunia ni akan ade ujian yang Allah ciptakan untuk hambanya...untuk menguji tahap kemampuan dan kesabaran kita dalam menghadapinya kan???


Kejadian tu berlaku lepas Angah balik dari Solat Jumaat..dalam 2.30pm camtu...selalunya sebelum dia nak jadi tu...dia akan bagitahu

  1. Sakit Kepala
  2. Mata Berkelip..( istilah dia..sebenarnya mcm kita nampak kejap terang kejap kabur pd pandangan kitalah )
  3. Lepas tu dia akan muntah...
Semua keadaan ni n benda2 yang sepatutnya kami akan standby...dalam masa x sampai 1/2 jam dia akan jadi sawan....
***  Masa jadi tu kami cuba pastikan badannya baring dalam keadaan mengiring untuk memudahkan 
         pengaliran oksigen... 

**** Pastikan tempat tu lapang..tiada benda-benda tajam @ berbahya di sekitarnya...
**** Jangan Masukkan sudu @ tuala @ apa-apa saja ke dalam mulutnya...supaya oksigen dapat sampai ke  
          otaknya.

Semua benda ni kami suami isteri pelajarinya dari Doc Pakar Metabolik HKL yang merawatnya iaitu   DR NGU LOCK HOCK yang handle penyakitnya sejak dari umurnya 3 tahun.

Dari Umur dia 2 hari sampai ke umur 3 tahun dr dari Hospital Alor Setar yang handle disebabkan kekurangan pakar tentang penyakitnya ini maka DR TEH KHENG HWANG ( Pakar Pediatric A.Setar ) meminta kami untuk merujuk kesnya ini ke HKL...

Sekarang Umurnya dah 12 tahun...kami dah transfer kes anak kami ni ke Hospital Pulau Pinang...Doktor yang handle kes Angah ni sekarang DR KHENG WEE TEIK..dr ni pun dari HKL ...dia cuma datang ke Penang dalam setahun bbrp kali saja...kalau terlepas appoinment dengan beliau tunggu je lah tahun depan baru dapat jumpa balik...

Alhamdulillah semua dr yang handle penyakit angah ni baik-baik...layan kita dengan hormat n xde leh marah-marah kalau kita tanya banyak...almaklum penyakit seperti Angah ni secara rawaknya dalam 
10000 orang 1 orang akan menghidapinya...

Antara pantang larang dalam penyakit Angah ni

1. Tidak boleh makan sebarang jenis makanan berasaskan 
     PROTEIN ( Ayam,Daging, Ikan, Telur, Seafood,Kekacang,Susu  etc )

2. Tidak Boleh Makan Benda yang terlampau berminyak.

3. Tidak Boleh Berpuasa...kerana ini akan menyebabkan hypoglacemia iaitu kekurangan gula dalam badan.

& ade banyak lagi sebenarnya....Insya Allah lain kali jika berkesempatan aku akan bercerita lagi....


Ini adalah salah satu makanan kegemaran Angah...aku potong sosej besar- besar supaya senang untuk Angah mengasingkannya ...Angah cuma ambik kuahnya ajeee..
Nanti kita kongsikan lagi ape makanan feveret angah...




Ini resepinya Sphaghetti Simple...

1/2 bungkus Sphaghetti  
garam sikit
sedkit minyak 

Untuk kuahnya

 1 tin tomato puree ( besar punya ) anak2 aku suka makan kuah melaut
3 ulas bawang putih diracik halus
sosej @ ayam@ daging cincang ( ikut pilihan  )
Air Secukupnya
garam
serbuk perasa
gula
Mix herb ( saje beli yg sini senang..suma bleh guna untk topiing pizza pn bleh)


CARA-CARANYA

1. Rebus air dulu , bila dah mendidih masukkan Spaghetti, garam n minyak supaya x melekat cik2 spagh tu..
2. Dalam kuali...masukkn sedikt minyak...tumiskan bawang putih sampai naik bau...masukkan tomato puree, kacau rata...kemudian masukkan air ikut kesesuaian ..ikut suka nak pekat @ cair..
3. Bila dah mendidih masukkan mix herb n  bahan-bahan lain tadi..sosej@ apa2 saje yang kena dengan selera...pastu perasakan kuah...dah cukup rasa semuanya..matikan api..

*** Petua nak tau Spaghetti tu dah masak ke belum..angkat 1 urat...lalukan di air paip..pastu rasa..kalau ade rasa tepung tu belum masak le tu...
Masa kita Angkat Spaghetti tu toskan....basuh dengan air paip n toskan..
Senangkan????

Selamat Mencuba...