November 3, 2012

DEATH BY CHOCOLATE CAKE



NI le antara experiment aku masa hari raya haji 2012 yang lps...aku mencabar diri aku untuk membuat  DEATH BY CHOCOLATE CAKE.. ( fuhh dengar nama keknya..macam nak kasi org mati pasal makan kek ni kan??.........jangan risau..setakat ni.aku masih bernyawa..Alhamdulllah . Resepi aku ambik dari blog  Dapur Tanpa Sempadan...tima kasih ye CMG..saya amik ye resepinya...minta halalkan ye..tp xdenya saya nak  buat deko ala2 meletops CIK Mat tu...
Tp..yang pasti..mmg menjadik..lembap..lembut,,n pendek kata mmg sedap ( bukan iklan free ye)..percayalah...percayalah..rugi sape x try..^_ ^




inilah hasil potongannya...mmg mengoda diet anda..he.he..
Bagi aku kek ni mmg rasa sedang elok jee...pasal x manis sangat...
Ok aku copy paste kan resepi dia ye.... ( maaf ye Cik Mat..saya x pandai le nak link2 ke blog Cik Mat tu ( almaklum..mak budak baru nak belajar belog) :(       pada sape2 yang nak resepi2 yang meletop2..from CMG..boleh le ke DAPUR TANPA SEMPADAN..Saya minta halal ye CMG resepi ni..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan mentega, dicairkan
3 biji telur, grea A
1 3/4 cawan gula halus
2 cawan tepung gandum*
1 cawan serbuk koko*
1 camca teh baking powder*
1 camca teh soda bicarbonate*(*disatukan dan diayak)
1 cawan air panas mendidih
1 cawan susu cair (mat guna jenama "Ideal")
1 camca teh esen vanilla
Secubit garam

BAHAN GANACHE :-)
300 g coklat masakan*
1 camca teh mentega*
3 - 4 camca besar susu cair*(*satukan dan masak dengan kaedah double-boiler hingga coklat cair, kacau rata dan boleh digunakan)
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar telur dan gula hingga kembang, masukkan esen vanilla dan putar rata. Masukkan susu, garam dan mentega cair tadi, kacau rata.
  2. Masukkan tepung tadi sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan kaedah kaup balik, hingga sebati. Akhir sekali masukkan air panas dan kacau rata, tuang dalam "bundt pan" berukuran 10 inci yang telah dilenser..
  3. Bakar pada suhu 160C selama 50 - 1 jam atau hingga masak. Sejukkan dahulu sebelum dikeluarkan dari tin. Hias dengan chocolate ganache,Boleh dihidangkan.
  4. Nak pesan, jika bakar guna tin aluminiun biasa, alas dasar tin dengan kertas minyak dan sapu dengan sedikit mentega dan bakar suhu pada 175C. Kalau guna tin yang warna hitam, guna suhu seperti yang disyorkan dalam resipi, 160C...Selamat mencuba!.

****   Cara aku plak..aku lengser marjerin sikit kat loyang..pastu aku amik tepung..aku taburkan kat loyang..aku ketuk2 utk ratakan supaya kena semua bahagian loyang.& then buang lebihan tepung tu..pastu baru aku masukkan adunan tepung tadik.Bukan ape..nak jimat kertas..aku malas nak gunting2  kertas ikut bentuk loyang.Lagipun kalau letak tepung ni...kek tadi x mudah hangus..