MUSHROOM BREAD
time2 hujan camni le masa yg sesuwaii..nak makan roti cicah kopi panas...
si Angah ( anak bujang aku sorang ni request nak makan kuih....hu..hu...pkl 3 ptg ko dh lapo nak... nasi yg ko makan lps jumaat tadi pon dok tersagkut kt highway g...he..he..alasan ibu nk layan Kdrama ...addict ni tengah pulun cite May Queen ..tp tu la sedih noo citenya...
Sampai kt bab hero minta clash ngan heroin tu..sedihnya...mata terpandang kt Angah yg dh tdo depan TV..alahai siannya kau anak....
oklah ibu buatkan Roti Cendawan je lah ye...
sebenonya resepi ni untuk Donut..tapi aku memandai2 " menderhakakan resepi "pinjam ayat CMG jap..blogger masakan tersohor setakat ini..
aku olahkan jadik MUSHROOM BREAD..suka2 hati je kan??
Bahan-bahannya
ni untuk 2 adunan ye..pasal rakyat aku ramai...
kalau korang nak makan setakat 2, 3 orang je pandai2 le adjust ye..
3 biji ubi kentang - buang kulit n rebus
1/2 cawan majerin
2 cubit garam halus
1/2 cawan mayonis ( x letak pon xpe..aku saje je letak tadi..nak bagi rasa lemak)
1/2 cawan gula
1 biji telur ( aku x letak pon tadi..pasal dh letak mayo..mayo kan dh ade telur dlm dia)
1/2 cawan air suam
****** BLEND JE SEMUA BAHAN DI ATAS ********
1200 gm tepung gandum ( ayak )
2 paket yis kering
2 tsp baking powder
*** Masukkan bahan2 yg diblend tadi dalam mangkuk bahan2 kering ni...n mulalah proses menguli..
x lama pon uli le sampai adunan macam ringan ..rasa macam tepung yg kita uli tu mengembang..
he..he..paham x ayat aku..terabursss...
lps dia dh ringan adunn tu korang masukkan le dalam acuan ape yg korang nak...nak buat macam bun xpe..kalau nak buat roti cendawan macam aku ni..just masukkan dalam loyang cupcake..n tunggu dia mengembang...aku buat 2 saiz ..kecik n beso..
BAKAR DLM SUHU 150 C ,guna api atas bawah..( ikut kepanasan oven masing2 ye)
aku main belasah je..ape yg ade dlm peti ais...balance cheese buat pizza aritu, aku taruk atas roti ni...
Bila roti tu dah hampir masak aku koyak2kan cheese letak atas roti...bakar lebih kurang 5-10 minit lagi..tengok le..jangan bagi hangus lak cheese atas tu..
Dah masak kuarkan dari oven n sapu marjerin atas roti...nak kasi dia x kering...n kasi rasa kerak2 roti tu ala2 lemak masin...
Kakak Difa terajin plak arini...dia buat coleslaw n mashed potato..ermmm..sesuwai sangat le...kalau ade mushroom soup lagi sedapkan...???
Malas le plak nak g beli hujan-hujan ni....walau kedai belakang umah je..hu..hu...





